گالف دارو - داروخانه اینترنتی

راه های پیشگیری و درمان سریع آفتاب سوختگی!

راه های پیشگیری و درمان سریع آفتاب سوختگی!

طبق گزارش موسسه ملی سرطان، حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی هر سال دچار آفتاب سوختگی می شوند و بیش از 33000 مورد از این سوختگی ها نیاز به مراجعه به اورژانس دارند.

اگر پوست رنگ پریده ای دارید یا زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذرانید، در معرض خطر سوختگی قرار دارید.

به طور کلی، آفتاب سوختگی شدیدتر نسبت به موارد خفیف تر، زمان بیشتری برای التیام دارد.

سایر عواملی که سرعت بهبودی شما را تعیین می کنند عبارتند از اینکه چگونه آفتاب سوختگی خود را مدیریت می کنید و اینکه آیا به بیماری هایی مانند دیابت یا بیماری شریانی مبتلا هستید که روند بهبود زخم را کند می کند.

هیچ درمان جادویی برای آفتاب سوختگی وجود ندارد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از روند بهبود طبیعی بدن خود حمایت کنید.

بیایید نگاهی به موثرترین راه ها برای بهبود سریعتر آفتاب سوختگی بیندازیم.

داروهای التیام بخش

برای التیام آفتاب سوختگی درجه یک، باید به بدن خود فرصت دهید تا پوست آسیب دیده را جایگزین کند.

آفتاب سوختگی درجه یک فقط لایه بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

پوست معمولاً فقط قرمز به نظر می رسد و ممکن است پس از چند روز شروع به لایه برداری کند زیرا پوست شروع به جایگزینی خود می کند.

برای اینکه بدن شما چقدر سریع می تواند خودش را التیام دهد محدودیتی وجود دارد، اما می توانید روند بهبودی را با موارد زیر به حداکثر برسانید:

استراحت زیاد
هیدراته ماندن
مرطوب کردن پوست

سایر نکات برای حمایت از روند بهبود و تسکین علائم عبارتند از:

- یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مصرف کنید. مصرف یک NSAID مانند ایبوپروفن بلافاصله پس از مشاهده آفتاب سوختگی می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
- زیاد بخوابید محدودیت خواب باعث اختلال در تولید سیتوکین های خاصی در بدن شما می شود که به بدن شما در مدیریت التهاب کمک می کند. این اختلال می تواند بر توانایی بدن شما برای التیام خود تأثیر منفی بگذارد.
- از مصرف تنباکو خودداری کنید. سیگار کشیدن یا استفاده از اشکال دیگر تنباکو می تواند روند بهبود طبیعی بدن شما را با ترویج التهاب در سراسر بدن مختل کند. ترک سیگار می‌تواند دشوار باشد، اما یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه ترک را ایجاد کنید که برای شما مفید باشد.
- از قرار گرفتن اضافی در معرض نور خورشید خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب سوختگی بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند به پوست شما آسیب بیشتری برساند. اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، سعی کنید آفتاب سوختگی خود را با لباس بپوشانید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
- آلوئه ورا بمالید. آلوئه ورا حاوی ماده ای به نام آلوئین است که التهاب را کاهش می دهد منبع مورد اعتماد. آلوئه ورا همچنین می تواند پوست شما را مرطوب کرده و از لایه برداری جلوگیری کند.
- حمام خنک آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند برای تسکین پوست، حمام یا دوش آب سرد بگیرید. پس از خشک شدن، کمی رطوبت روی پوست خود بگذارید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید تا در آب حبس شود.
- کرم هیدروکورتیزون بزنید. کرم های هیدروکورتیزون برای درمان تورم، سوزش و خارش استفاده می شود. از کرم هیدروکورتیزون برای کنترل تورم و درد استفاده کنید. می توانید هیدروکورتیزون 1 درصد را بدون نسخه دریافت کنید، یا در صورت لزوم، پزشک می تواند پماد قوی تری تجویز کند.
- هیدراته بمانید. آفتاب سوختگی رطوبت را از پوست شما دور می کند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات و الکترولیت ها می تواند به آبرسانی مجدد پوست شما کمک کند.
- کمپرس سرد را امتحان کنید. قرار دادن کمپرس سرد روی پوست - اما نه مستقیماً روی ناحیه آفتاب‌سوخته - برای فواصل زمانی کوتاه و نه چندان طولانی پس از سوختگی ممکن است به دور کردن گرمای اضافی از پوست و کاهش التهاب کمک کند.
- استفاده از روغن‌های ضروری مانند بابونه، نعناع یا اسطوخودوس، و همچنین سرکه سیب رقیق شده، ممکن است به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. با این حال، این روش ها از نظر علمی ثابت نشده اند. اگر تصمیم به استفاده از این روش ها دارید، رعایت توصیه های مربوط به کاربرد ایمن پوست بسیار مهم است.

-به خاطر داشته باشید که حتی اگر سوختگی شما خفیف باشد، نمی توانید یک شبه از شر آفتاب سوختگی خلاص شوید. به گفته بنیاد سرطان پوست، اکثر موارد آفتاب سوختگی درجه یک باید حداقل یک هفته طول بکشد تا بهبود یابد، حتی اگر به درستی درمان شود. آفتاب سوختگی شدیدتر ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

نکات پیشگیری از آفتاب سوختگی

دانستن نحوه درمان آفتاب سوختگی بسیار مهم است. دانستن نحوه پیشگیری از آن حتی بهتر است.

آفتاب سوختگی نه تنها دردناک است، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد و چین و چروک را تسریع می کند.

در اینجا چند مرحله ساده برای محافظت از پوست شما وجود دارد:

-از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای فرابنفش قوی ترین هستند، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

-از برنزه کننده استفاده نکنید.

-برای محافظت در برابر آفتاب با کلاه، آستین بلند، شلوار و چتر بپوشانید.

-از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15-30 استفاده کنید. فراموش نکنید که کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یا بعد از شنا دوباره پر کنید و محافظت از لب های خود را فراموش نکنید.

30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتی اگر هوا ابری است از ضد آفتاب استفاده کنید. برای پاسخ به سایر سوالات رایج ضد آفتاب، اینجا را کلیک کنید.

اجازه ندهید آفتاب سوختگی تفریحات تابستانی شما را خراب کند.

با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، می توانید در وهله اول از بروز آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

و اگر در زیر نور آفتاب زیاده روی کردید - یا در هنگام استفاده از ضد آفتاب نقطه ای را از دست دادید - نکات بالا می تواند به شما کمک کند تا درد را متوقف کرده و درمان را شروع کنید.

چه زمانی برای آفتاب سوختگی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر آفتاب‌سوختگی‌ها سوختگی‌های درجه یک هستند که باعث قرمزی و درد می‌شوند و معمولاً می‌توانید آن‌ها را در خانه درمان کنید.

اگر مدت طولانی را زیر نور خورشید سپری کرده اید، ممکن است دچار سوختگی درجه دو شده باشید که باعث ایجاد تاول می شود.

در صورت داشتن هر یک از این علائم، مراقبت های پزشکی را دریافت کنید:

تاول در بیش از 20 درصد بدن شما

غش یا ضعف

تب بالا، سردرد، کم آبی بدن، گیجی یا حالت تهوع

عفونت پوست

آفتاب سوختگی به درمان پاسخ نمی دهد


ثبت نظر