گالف دارو - داروخانه اینترنتی

علل ریزش مژه چیست؟

علل ریزش مژه چیست؟

عوامل موثر در ریزش مو

اختلالات تغذیه ای و ریزش مژه

اختلالات تغذیه ای از جمله کمبود پروتئین، کمبود بیوتین و کمبود آهن از سایر دلایل ریزش ابرو و مژه هستند.

برخی عفونت ها مثل سیفلیس، عفونت ویروسی مثل ویروس تب خال، جذام، عفونت های قارچی و برخی دلایل عفونت های انگلی نیز منجر به بروز این عارضه می گردد.

از جمله demodicosis که نوع فولیکولاروم آنها با عارضه ریزش مژه به همراه شوره همراه است.

ضربات یا تروماها از دلایل دیگر ریزش مژه ها هستند، مثلاً کسانی که دچار تریکوتیلویانیا هستند و عادت به کندن مژه ها دارند با کاهش حجم ابرو یا مژه ها مواجه می شوند.

التهاب لبه پلک ها

در التهاب های لبه پلک ها که بلفاریت نامیده می شود، به دلیل تورم و ادم حاصله از این حالت، مژه ها راحت تر از معمول کنده شده و ریزش آنها تسریع می گردد.

ولی باید توجه کنید که در این حالت ریزش کامل یک یا چند قسمت از مژه ها ناشایع است و فقط به هنگام شستشو و یا مالش پلک ها ممکن است تعدادی از مژه ها به دست بیمار بیایند.

التهاب لبه پلک ها می تواند ناشی از عفونت، درماتیت سبوره، آلرژی و یا ضربه و دستکاری محل باشد.

عفونت های ناشی از استافیلوکوک در لبه پلک لازم است سریعا کنترل و درمان شود، در غیر این صورت اگر التهاب طولانی شود و یا تکرار گردد، احتمال ریزش مژه ها به دلیل ادم حاصله وجود دارد.

در درماتیت سبوره نیز در واقع یک نوع عفونت انگلی در لبه پلک ها حادث می گردد و التهاب مشابهی را به صورت تورم و پوسته ریزی ایجاد می کند.

این حالت نیز اگر شدید باشد و کنترل نشود، احتمال ریزش مژه وجود خواهد داشت.

بعضی اوقات در حالت های عفونت شدید باکتریایی (مانند تب مخملک) نیز ریزش و کم پشتی مژه ها قابل مشاهده است که البته بعد از رفع بیماری، قابل برگشت است.

البته عفونت های ناشایع تری از قبیل سل پوستی یا جذام نیز باعث ریزش های خاصی در ابرو و مژه ها می شوند که در بیماران معدودی قابل بررسی است و جزو علل شایع بیماری محسوب نمی شوند.

عفونت های ویروسی شدید که باعث تب و ضعف عمومی می شوند، می توانند با ریزش موقت موها از جمله مژه ها همراه شوند که این حالت نیز بعدا قابل برگشت است.

گاهی اوقات التهابات لبه پلک ها ناشی از بیماری موضعی یا داخلی نیست و صرفا به علت ضربه و آسیب از جمله مالش شدید پلک ها (در نتیجه خارش مزمن ناحیه) و نیز حساسیت به وسایل آرایشی مختلف از جمله سایه چشم، خط چشم و به ویژه ریمل می باشد.

ریمل و خط چشم هایی که ضدآب هستند و شستن آنها به آسانی صورت نمی گیرد، می توانند باعث حساسیت تماسی یا آلرژیک شده و التهاب لبه پلک ها را به همراه داشته باشند و یا احیانا موقع شستشو باعث مالش شدید مژه ها و پلک ها شوند که در هر دو صورت، بیمار با ریزش مژه ها مواجه خواهد شد.

داروها

باید گفت داروها نیز می تواند دلیل دیگری بر ریزش مژه ها باشند از جمله رتینوئیدها، هپارین، آندروژن ها، داروهای ضد کلسترول داروهای ضد تیروئیدی، پروسپرانول، اسید والپروئیک و داروهای ضد انعقادی.

داروهای شیمی درمانی و همچنین رادیوتراپی در تومورهای چشمی نیز با ریزش ابرو و مژه همراه است.

تلوژن افلوویوم با افزایش ریزش موهای فرد که وارد فاز استراحت شده اند مشخص می شوند.

معمولاً دلیل آن وضعیت روحی و یا بیماری سیستمیک است که فرد اصولاً پس از یک استرس روحی شدید یا استرس های مکرر مزمن دچار آن می شود.

استرس و فشار عصبی

اضطراب یکی از دلایل رایج و مهم ریزش موها، مژه ها و ابرو است.

وقتی بدن شما تحت فشار عصبی و استرس قرار می گیرد، میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد.

افزایش ترشح این هورمون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و می تواند موجب ریزش مژه هایتان شود.

استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه

مطالعات نشان می دهد، که استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه، مداد و خط چشم یا لوازم آرایشی تاریخ گذشته و بی کیفیت، یکی از دلایل ریزش مژه ها در خانم ها است.

به خصوص ریمل ها و مداد و خط چشم های ضد آب که به سختی از روی مژه ها پاک می شوند.

عفونت چشم و پلک ها

عفونت های باکتریایی (استافیلوکوک و سفلیس)، ویروسی (هرپس، سیمپلکس و HIV)، قارچی و انگلی نیز با ایجاد ادم و التهاب باعث ریزش مژه می شوند.

در درمان این عفونت ها به هیچ وجه سهل انگاری نکنید.

اگر نشانه هایی از عفونت مانند قرمزی، سوزش و خارش و ورم و التهلب مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا به موقع درمان شده و از ریزش مژه ها جلوگیری شود.

خوابیدن با آرایش چشم

باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم هایتان هنگام خواب، منافذ روی پوست پلک ها را می بندد و زمینه را برای رشد میکروب ها و ایجاد التهاب فراهم می کند.

تیروئید

غده تیروئید کم‌کار و پرکار می‌تواند باعث شکننده شدن تارهای مژه، خشکی و کم پشت شدن آن‌ها شود.

افراد مبتلا به تیروئید پرکار با لکه‌های طاس روی سر، ابرو و مژه‌های خود روبه‌رو می‌شوند که در نهایت به ریختن تار موهای آن ناحیه منجر خواهد شد.


ثبت نظر